Duurzame Upgrade: Van Elektrische Naar Handmatige Bediening van de ‘Meeslouwerbrug’ in Leidschendam
In een wereld waar duurzaamheid en betrouwbaarheid steeds belangrijker worden, staat de infrastructuursector voor de uitdaging om bestaande systemen aan te passen. Een recent project waarbij een elektrisch bediende ophaalbrug werd omgezet naar handmatige bediening, illustreert hoe slimme technieken en ontwerpkeuzes kunnen leiden tot een toekomstbestendige oplossing.
Van de provincie Zuid-Holland kwam het verzoek om de oorspronkelijke brug bij recreatiegebied Vlietland uit te voeren met een handaandrijving. De bestaande brug, met een elektrische aandrijving, was door de jaren heen steeds storingsgevoeliger geworden. Onderhoudskosten stegen en de afhankelijkheid van energiebronnen paste niet meer bij de duurzaamheidsdoelen van de provincie. Een overstap naar handmatige bediening leek de ideale oplossing: het systeem wordt eenvoudiger, robuuster en minder afhankelijk van externe energiebronnen.
Toch bracht deze transitie een aantal technische uitdagingen met zich mee. Handmatige bediening betekent dat de fysieke kracht van een mens voldoende moet zijn om de brug te openen en te sluiten. Tegelijkertijd mocht de tijd die nodig is om de brug te bedienen niet te lang worden, zodat de verkeersdoorstroming zowel op de weg als in het water acceptabel bleef.
IDengineering kreeg samen met zusterbedrijf Cranesolutions de opdracht het bewegingsmechanisme te engineeren en produceren, terwijl Haasnoot Bruggen de brug zelf onder handen nam.
Op 4 december is de brug officieel geopend door de provincie Zuid-Holland en is de naam van de brug omgedoopt tot ‘Jaap Smit brug’: Opening Jaap Smit Brug
Om de werking van het bewegingsmechanisme duidelijk te laten zien is door IDengineering een presentatievideo gemaakt: